Das Wohltemperierte Streichquartett – 1.) Beharangozó koncert

Haydn: C-dúr vonósnégyes , op. 76, no. 3 (“Kaiserquartett”)
Kurtág: Hommage a Mihály András (12 mikroludium vonósnégyesre)

Bartók: 1. vonósnégyes

A Das Wohltemperierte Streichquartett (A jól temperált vonósnégyes) a Classicus Quartet koncertsorozata a BMC-ben, amelyen a 12 alaphang egy-egy hangnemeire épülő vonósnégyeseket szólaltatnak meg. A sorozatban 4 év alatt, évi 4 koncerten (tavasz-nyár-ősz-tél) összesen több, mint 60 mű csendül majd fel, a vonósnégyesirodalom egyedülálló keresztmetszete.

A hangnemek szerint szervezett koncertek mindegyikén egy fiatal magyar szerző (a CentriFUGA zeneszerzői közösség tagjai) miniatűrjének ősbemutatója is elhangzik, továbbá minden évben lesz egy koncert, amelyet a magyar kvartettirodalom jelentős darabjainak (Bartók, Kodály, Ligeti, Kurtág György, Vidovszky László és Eötvös Péter) szentelnek.

A hangversenyek előtt Farkas Zoltán tart rövid műismertetőt.

Beharangozó koncertünk műsora a négyéves koncertsorozatunk nyitánya is egyben. Milyen más szerző művével is kezdődhetne egy ilyen sorozat, mint Joseph Haydn, a „vonósnégyes apja”, akinek kvartettjei az európai művészi zene egyik etalonja. Sorozatunkban öt különböző kvartettsorozatából (orosz, porosz, Tost, Erdődy, Lobkowitz) is játszunk majd műveket. Beharangozó koncertünkre azért választottuk a Kaiserquartettet, mert egyfelől egy C-dúrban írt darabja ideális nyitánya egy ilyen sorozatnak, másfelől pedig Somfai László erről a műről írt tanulmánya különlegesen ihlető volt számunkra.

A hangverseny második számának szerzője Kurtág György, a világ zeneszerzőinek doyen-je, aki a kamarazeneoktatás — így a vonósnégyesek — területén is meghatározó alakja a nemzetközi zenei életnek. Az Hommage a Mihály András című művének 12 mikroludiuma a skála 12 hangjára épül, amely így ugyancsak jól kapcsolódik koncertsorozatunk tematikájához. Az elkövetkező koncerteken in mindig el fog hangozni egy-egy kortárs darab, részben 12 fiatal magyar szerző (a CentriFUGA zeneszerzői közösség tagjai) miniatűrjének ősbemutatója, továbbá Vidovszky László és Eötvös Péter darabjai.

A szünet után pedig Bartók Béla első vonósnégyesével folytatjuk műsorunkat, aki zenéjével a nemzetközi fősodorba emelte a magyar zeneszerzést, és a huszadik század talán legjelentősebb vonósnégyes-korpuszát hozta létre, amely minden vonósnégyes életének egyik legnagyobb próbaköve. A hat kvartett egy rendkívüli ívet ír le – reményeink szerint négy év múlva egy olyan koncerttel zárhatjuk majd ezt a sorozatunkat, amelyik ennek az ívnek mintájára tartalmazza majd Bartók hatodik kvartettjét, majd utána Ligeti Métamorphoses nocturnes című első vonósnégyesét, amelyet joggal szokás Bartók „7-ik” kvartettjeként is említeni. A koncerten továbbá szerepel majd egy-egy Haydn és Kurtág mű is, a töredékben maradt op. 103-as d-moll kvartett két tétele, valamint az Officium Breve (Hommage a Andreae Szervánszky), ezzel lezárva a vonósnégyesirodalomnak ezt az egyedülálló keresztmetszetét.